Velkommen til

Informasjon

Min side
Tid
Fra tirsdag 29. april 2025 kl. 11:00
Til onsdag 30. april 2025 kl. 15:00
Påmeldingsfrist
Tirsdag 15. april 2025 kl. 23:00
Ledige plasser
Venteliste

Arbeidsrett for tillitsvalgte

Hvordan skal du som tillitsvalgt bistå dine medlemmer i spørsmål og saker som gjelder lover og regler i arbeidsforholdet? Hvilke individuelle rettigheter og plikter har en arbeidstaker? Her er kurset for deg som vil lære mer om utvalgte arbeidsrettslige emner. På dette kurset vil lønnsforhandlinger og tariffrettslige spørsmål som utgangspunkt ikke berøres.

 

Dette lærer du på kurset:

Kurset vil ha hovedvekt på sentrale bestemmelser i arbeidsmiljøloven og viktige rettsavgjørelser som gjelder individuelle rettigheter og plikter i et arbeidsforhold. Du vil også lære om og reflektere rundt hvordan du i saker som gjelder lover og regler skal kunne ivareta og bistå medlemmene på din arbeidsplass på en god måte. 

Vi kommer tilbake med et mer detaljert kursprogram, men eksempler på utvalgte emner er:

  • Arbeidsgivers styringsrett
  • Arbeidstakers stillingsvern – disiplinære reaksjoner, oppsigelse og avskjed
  • Omorganisering, nedbemanning
  • Arbeidstid

Hvem passer kurset for/målgruppe:

Målgruppen for opplæringen er Ledernes tillitsvalgte. Det er en fordel om du har noe grunnleggende kunnskap eller har erfaring som tillitsvalgt.


Kursholder: Sigurd Rykkje Lønneid og Tamar Thorud

Ledernes tillitsvalgtkurs holdes av rådgivere og jurister i seksjon for arbeidsliv og jus. 

Som kursledere er vi opptatt av at tillitsvalgtopplæringen vår skal være relevant og at den kan brukes som et verktøy i møte med både medlemmer og arbeidsgiver. Vi er opptatt av deres individuelle utvikling og involverer dere derfor underveis i kurset enten gjennom gruppearbeid eller diskusjoner. Vi håper at kursene skal gi dere en økt forståelse for tillitsvalgtrollen og på den måten også økt trygghet og motivasjon.  

 

Ved å sende inn skjema under viser du din interesse til å delta på kurset. Vi tildeler kursplasser fra 5 til 2 uker før kursstart. 

Vi bestiller overnatting for alle, men det er medlemmet selv som må ordne med reise og fly ved behov. Flyreiser må bestilles minst 3 uker før kursstart.

Les også i fanen Viktig informasjon, samt vår reisepolicy slik at du kan få dekket dine reiseutgifter. 


 

Informasjon

Min side
Tid
Fra tirsdag 29. april 2025 kl. 11:00
Til onsdag 30. april 2025 kl. 15:00
Påmeldingsfrist
Tirsdag 15. april 2025 kl. 23:00
Avmeldingsfrist
Tirsdag 15. april 2025 kl. 23:00
Ledige plasser
Venteliste

Det er for tiden fullt. Du kan registrere deg for å bli satt på venteliste.

{{ form.errors.get('recaptcha_token') }}

Kontakt

Ta kontakt med oss gjennom skjema under om du har spørsmål til påmelding eller kurset. 

 

Om du ønsker å melde deg av kan du gå til fanen "Påmeldingsskjema" og klikke på "Avmeld" helt nederst.


 

{{ forms.contact.errors.get('name') }}
{{ forms.contact.errors.get('email') }}
{{ forms.contact.errors.get('message') }}
{{ forms.contact.errors.get('recaptcha_token') }}

Regler for deltakelse på kurs

Vi ønsker å kunne tilby kursplasser til flest mulig medlemmer, og har også ventelister, derfor er  det viktig at du sier ifra om du blir forhindret til å delta.

HUSK! Vi dekker rimeligste reisealternativ, samt hotell og bevertning på kurset. Hotell bestiller vi, reise bestiller du gjennom Egencia (les mer under).

Bestilling av fly og reise

Alle medlemmer i Lederne som skal reise med fly én eller flere ganger i året på organisasjonens regning, og som skal på kurs/konferanser, skal gjøre det gjennom EGENCIA. Ved første bestilling må det opprettes en bruker hos EGENCIA. Deretter kan dere bruke samme bruker ved flere reisebestillinger.

Du må oppgi prosjektnummer for kurset for bestilling av reise. Prosjektnummeret vil du få tilsendt når du får bekreftet plassen din på kurset. 

VIKTIG! Les vår reiseinformasjon og hva vi dekker av reiseutgifter her: Reiseinformasjon - Lederne

Reiseregninger

Alle medlemmer som skal ha refusjon fra Lederne i forbindelse med reise og utlegg skal bruke Visma.net Expense.

Alle må opprette egen bruker i systemet med informasjon om kontonummer for utbetaling.

NB! Vi dekker ikke diett utover det som allerede er inkludert av lunsj og evt. middag ved deltakelse på kurs. 

NB! Vi dekker billigste reisealternativ og som hovedregel bare kostnader for offentlig transport til og fra arrangementer. Dekning av andre utgifter ift. med reise må godkjennes på forhånd.

Les mer om opprettelse av bruker og innsending av reiseregninger her: Reiseinformasjon - Lederne

Din påmeldingsside 

Du kan selv melde deg på og av kurs og arrangementet frem til påmeldings-/avmeldingsfrist.

Dette gjør du ved å følge lenken i e-posten du fikk ved påmelding. Lenken fører til din personlige påmeldingsside under fanen "Påmeldingsskjema".
Her vil du finne informasjonen du har oppgitt ved påmelding, og kan også endre informasjonen.

Du kan ha følgende status: 

  • Invitert = Du har fått en personlig invitasjon på e-post til å melde deg på kurset.
  • Påmeldt = Du er påmeldt til kurset og har fått kursplass. Det gjelder første mann til mølla.
  • Bekreftet = Du har fått plass på kurset og din deltakelse er bekreftet.
  • Avmeldt = Du har meldt deg av kurset.

Endre din deltakelse:

  • For å melde deg av, følg linken i e-posten som beskrevet ovenfor og klikk på "Avmeld" nederst på siden
  • Du kan se din status (invitert, påmeldt, bekreftet, avmeldt) øverst på siden. 
  • Om du ønsker å melde deg på igjen eller endre annet informasjon, gjøres dette her.