Velkommen til
Informasjon
Ny som tillitsvalgt
Er du ny i tillitsvalgtrollen? På dette kurset får du en innføring i mye av det du trenger å vite for å komme i gang og føle deg trygg som tillitsvalgt på arbeidsplassen. Vi legger fokuset på din rolle som tillitsvalgt – hva den betyr for deg, dine kolleger og arbeidsgiver. Kurset er en arena for læring og erfaringsutveksling med andre tillitsvalgte, og gir deg en god start på å håndtere utfordringene og mulighetene som følger med tillitsvervet.
Hvem passer kurset for/målgruppe:
Dette kurset er skreddersydd for Ledernes tillitsvalgte. Enten du er helt ny i rollen eller har noe grunnleggende erfaring uten å ha vært på tidligere kurs, vil dette være relevant. For best mulig læringsutbytte har vi et maksantall på 25 deltakere.
Dette lærer du på kurset:
Kurset gir en god innføring i rollen som tillitsvalgt, med fokus på hvilke rettigheter og plikter rollen innebærer. Du vil lære hvordan du kan samarbeide effektivt med arbeidsgiver, skape gode løsninger og samtidig ivareta medlemmenes interesser.
Kurset gir en praktisk forståelse av viktige temaer som tillitsvalgtes rett til medbestemmelse og hvordan du kan bidra til en positiv samarbeidskultur på arbeidsplassen, forvaltning av bedriftsgrupper m.m.
Du får:
- innsikt i rollen som tillitsvalgt og hva som forventes av deg
- en større forståelse for dine rettigheter og plikter som tillitsvalgt, og for lov- og avtaleverk
- praktiske ferdigheter i samarbeid, forhandling og medbestemmelse
- mulighet til å bygge et verdifullt nettverk med andre tillitsvalgte
Før kurset:
Vi ber om at deltakerne gjennomfører vårt e-læringskurs, som gir en innføring i den norske arbeidslivsmodellen, hvilke rammer som gjelder i form av lovverk og tariffavtaler, og hva rollen som tillitsvalgt innebærer.
Du får tilgang til denne innføringen her: https://lederne.no/min-side/mine-kurs/
Kursholder: Lars Wiggen og Agnethe Ekre
Ledernes tillitsvalgtkurs holdes av rådgivere fra seksjon for arbeidsliv og jus og seksjon for organisasjon og utvikling.
Som kursledere er vi opptatt av at tillitsvalgtopplæringen vår skal være relevant og at den kan brukes som et verktøy i møte med både medlemmer og arbeidsgiver. Vi er opptatt av deres individuelle utvikling og involverer dere derfor underveis i kurset enten gjennom gruppearbeid eller diskusjoner. Vi håper at kursene skal gi dere en økt forståelse for tillitsvalgtrollen og på den måten også økt trygghet og motivasjon.
Ved å sende inn skjema under viser du din interesse til å delta på kurset. Vi tildeler kursplasser fra 5 til 2 uker før kursstart.
Vi bestiller overnatting for alle, men det er medlemmet selv som må ordne med reise og fly ved behov. Flyreiser må bestilles minst 3 uker før kursstart.
Les også i fanen Viktig informasjon, samt vår reisepolicy slik at du kan få dekket dine reiseutgifter.
Informasjon
Kontakt
Ta kontakt med oss gjennom skjema under om du har spørsmål til påmelding eller kurset.
Om du ønsker å melde deg av kan du gå til fanen "Påmeldingsskjema" og klikke på "Avmeld" helt nederst.
Regler for deltakelse på kurs
Vi ønsker å kunne tilby kursplasser til flest mulig medlemmer, og har også ventelister, derfor er det viktig at du sier ifra om du blir forhindret til å delta.
HUSK! Vi dekker rimeligste reisealternativ, samt hotell og bevertning på kurset. Hotell bestiller vi, reise bestiller du gjennom Egencia (les mer under).
Bestilling av fly og reise
Alle medlemmer i Lederne som skal reise med fly én eller flere ganger i året på organisasjonens regning, og som skal på kurs/konferanser, skal gjøre det gjennom EGENCIA. Ved første bestilling må det opprettes en bruker hos EGENCIA. Deretter kan dere bruke samme bruker ved flere reisebestillinger.
Du må oppgi prosjektnummer for kurset for bestilling av reise. Prosjektnummeret vil du få tilsendt når du får bekreftet plassen din på kurset.
VIKTIG! Les vår reiseinformasjon og hva vi dekker av reiseutgifter her: Reiseinformasjon - Lederne
Reiseregninger
Alle medlemmer som skal ha refusjon fra Lederne i forbindelse med reise og utlegg skal bruke Visma.net Expense.
Alle må opprette egen bruker i systemet med informasjon om kontonummer for utbetaling.
NB! Vi dekker ikke diett utover det som allerede er inkludert av lunsj og evt. middag ved deltakelse på kurs.
NB! Vi dekker billigste reisealternativ og som hovedregel bare kostnader for offentlig transport til og fra arrangementer. Dekning av andre utgifter ift. med reise må godkjennes på forhånd.
Les mer om opprettelse av bruker og innsending av reiseregninger her: Reiseinformasjon - Lederne
Din påmeldingsside
Du kan selv melde deg på og av kurs og arrangementet frem til påmeldings-/avmeldingsfrist.
Dette gjør du ved å følge lenken i e-posten du fikk ved påmelding. Lenken fører til din personlige påmeldingsside under fanen "Påmeldingsskjema".
Her vil du finne informasjonen du har oppgitt ved påmelding, og kan også endre informasjonen.
Du kan ha følgende status:
- Invitert = Du har fått en personlig invitasjon på e-post til å melde deg på kurset.
- Påmeldt = Du er påmeldt til kurset og har fått kursplass. Det gjelder første mann til mølla.
- Bekreftet = Du har fått plass på kurset og din deltakelse er bekreftet.
- Avmeldt = Du har meldt deg av kurset.
Endre din deltakelse:
- For å melde deg av, følg linken i e-posten som beskrevet ovenfor og klikk på "Avmeld" nederst på siden
- Du kan se din status (invitert, påmeldt, bekreftet, avmeldt) øverst på siden.
- Om du ønsker å melde deg på igjen eller endre annet informasjon, gjøres dette her.